Radio Oude Stijl

2 december 2007

CD’s vol baggergeluid…

Gearchiveerd onder: Beslommeringen, Techniek — Richard @ 22:33

Dat er in vergelijking met ‘vroeger’ ‘iets’ aan de hand is met het geluid van veel van de huidige CD’s hebben de meesten van ons inmiddels wel gemerkt. Het maakt niet uit wat voor processing je hebt of hoe je het inregelt, het klinkt eeh… niet best. En dat heeft te maken met een techniek die ‘hypercompression’ en ‘clipping’ heet. In het kort komt het er op neer dat de commercieel ‘knappe koppen’ van de platenindustrie bepalen hoe CD’s thuis en onderweg moeten klinken. En dat is voornamelijk ‘luid’, er wordt in ieder geval niet meer voor ‘mooi’ gekozen…
(lees verder…)

13 Reacties op “CD’s vol baggergeluid…”

  1. Jules Sans Scrupules zei op:

    “clipping” is natuurlijk juist niet ‘een techniek’, maar een resultaat van gebrekkige technische kennis.

  2. Richard zei op:

    Mee eens! Totdat het ‘verschijnsel’ bewust als ‘effect’ gebruikt wordt tenminste… ;-)

  3. processor zei op:

    Lekker leerzaam :-)

  4. Radiomannetje zei op:

    Aha… dat lost mijn raadsel op!

  5. Maarten zei op:

    Las net je stukje en bedacht me daarna dat ik nog wat nieuwe albums had gedownload (jahaa ik weet het) die ik nog moest luisteren. Zette zojuist het nieuwe Acda & de Munnik album op. Ehh zijn dit ze wel? Ik versta ze amper… het is hard en als het kan nog harder. Een zucht van Acda (haal dat dan ook wég!) klonk als het scheuren van een stuk karton. Wat is hier aan de hand?? Gitaren die resoneren in m’n autoradio waardoor ik de tekst niet versta. Ik ben bang dat dit de toekomst gaat zijn. Oja, gelukkig heb ik hier demo opnames van Mika. De hits in een pré-fase… zonder processing!! Ja!!! die zitten dus in de automaat van Vijfhoek FM en die klinken me toch lekker door de Orban 1100!!!!

  6. Richard zei op:

    Het is om depressief van te worden, zo veel goede numers die helemaal verziekt op een CD gezet worden. En de platenmaatschappijen ondertussen maar zeuren dat de mensen gen geld meer willen uitgeven aan muziek (hetgeen overigens niet waar is). Misschien moeten alle CD’s voortaan op DVD uitkomen en dan in 2 versies: pure en processed…

  7. Martijn zei op:

    Op de Amerikaanse fora ging/gaat het ook over dit verschijnsel. Als voorbeeld van een goede CD wordt Aja van Steely Dan en dan meer specifiek het nummer Josie genoemd. Nou staan Becker en Fagen bekend om hun liefde voor muziek en geluid (op het miere(n)neukerige af), dus dat zal wel goed zitten.

    Lang verhaal kort, Aja gekocht en SHIT wat een goed nummer, alles is aanwezig. Elke limiter in mijn huidige processoren wordt gelijkmatig aangesproken zonder heel veel afbreuk te doen aan het geluidsbeeld en het geluid is vol details (ook daar kun je processing voor gebruiken). Loeihard op CD maar nooit geclipt er is gewoon nog genoeg headroom. Test het zelf eens …

  8. Jeroen Schilder zei op:

    Helaas is dit verhaal volledig en voor 100% waar. Het publiceren van de ‘ongeproceste’ muziek zal niet veel helpen: niet iedereen heeft een orban in zijn chain zitten. Muziek werd in de jaren 60 ook al gemasterd, maar zelden met deze beroerde resultaten. Het ligt dus niet aan de masterengineers. Als je dit wilt aanpakken zul je aan de platenmaatschappijen moeten uitleggen dat de teruglopende verkopen van CD’s weleens hiermee te maken kunnen hebben (au!). En misschien moeten artiesten maar eens accepteren dat niet iedereen de hardste CD kan hebben. Waarom zou de jeugd het volle pond gaan betalen voor een gekochte CD als die niet beter klinkt dan de MP3?

  9. Christophe B. zei op:

    Hoi,

    Prachtig artikel over soundprocessing en de loudness war die hieraan verbonden is.

    Voor mijn eindwerk betreffende gehoorschade door technologische evolutie (en dan met name de mp3speler) zou ik graag het onderwerp loudness war betrekken, aangezien mp3’s van cd’s komen en het dus uiteraard ook gevolgen heeft op de oren van de luisteraars.

    Daarom, vroeg ik me af of het mogelijk zou zijn om dit artikel te morgen verwerken in mijn eindwerk?

  10. Richard zei op:

    Hallo Christophe,

    Ik heb er geen enkel probleem mee als je het artikel in je eindwerk gebruikt zolang je er een bronvermelding (dus ook originele bron!) bij plaatst.
    Ik zou het ook leuk vinden om een kopie van je eindwerk te ontvangen (interessant onderwerp!)

    SUC6 ;-)

  11. Christophe B. zei op:

    Bedankt! Dat kopietje komt in orde :)

  12. EJT zei op:

    Buiten het glipgehalte zoals Joe Jackson’s remasters etc is er ook nog het fase verschil:
    Bij de ene is er diepte en ruimte in het beeld en bij de andereis het plat en geen ruimte ene diepte en dat ligt aan de netstekkerposities-slechts 1 positie is goed.
    Ook bij dvd is t verschil te zien :de ene is mooi,de andere is traag blokkig en ook weer geen ruimte in het beeld
    Ik heb dit heel sterk bij Pink Floyd live en met
    King Kong met Naomi Watts.
    Bij de slechte kan je haar gezicht amper volgen….
    Ik weet wat dit is en zou hier wel wat aan willen doen maar waar moet je beginnen…..

    EJT

  13. Julius zei op:

    By the way, you are not alone:
    http://jult.net/entry/41/Squarewave_to_make_you_happy
    ;-)

Reageer ook