Radio Oude Stijl

8 november 2007

Een echte ‘Frank Foti’ Vigilante!

Gearchiveerd onder: Radio Oude Stijl — Richard @ 0:27

De enige echte Vigilante!
Nee, nee, nee… helaas niet in míjn bezit. Ik wil na de aanschaf van een Inovonics 250 en een Orban 8100 eerst even wachten op de dingen die komen gaan. Beide apparaten zijn onderweg en er moet in ieder geval wel iets aan de Orban gebeuren, dus ik houd het even een beetje rustig. Denk ik… ;-) maar de afgelopen dagen zijn er een aantal leuke mails binnengekomen van enthousiaste mede-processing liefhebbers. Éen daarvan kwam van Remon, en die mail wil ik graag even delen.

“Richard,
Als lezer van je weblog radio oude stijl, wilde ik je dit toch niet onthouden:
Martijn en ik (Remon), hebben de laatste tijd een paar speeltjes aangeschaft. Na al een tijd een archain (oude compellor 300, Aphex 250 en een Dominator 720 en 723) te hebben gehad, liep Martijn tegen een Inovonics 250 aan. En een Orban 8218 stereocoder. Klinkt erg leuk samen.
het speelgoed bij elkaar Een paar weken later liep ikzelf tegen een Orban 2200 aan. Ook erg mooi, alleen een beetje kaal kwa geluid. Wondere wereld wil, dat ik na het apparaat alleen op vage fototjes te hebben gezien, er ineens een Cutting Edge Vigilante (de welbekende legendarische verbouwde Aphex Dominator 700 van Frank Foti) te koop stond. Ver weg zeker? Nope, in Nederland! Kopen dus.Gisteravond was het zover, on-air spelen met het spul. Lang verhaal kort: Orban 2200 alleen is clean, rustig, hard en KAAL. Ino 250 met Orban 8218 is mooi, maar mist iets. Vigilante is plat, hitradiosound en kan verbazingwekkend meekomen als je bedenkt dat het apparaat 20 jaar oud is. Dus de Vigilante met de Orban 2200. Erg hard, plat enz. Beetje te gek voor normale radio. Wel lachen om een idee te krijgen van de oude Z100 sound. Platen faden niet meer, ze stoppen. Weg met de schuiven op je mengtafel, schakelaars zijn genoeg! (op -30dB uitsturen van de tafel geeft geen hoorbaar verschil on-air). De mooiste combo was in dit geval toch de Ino250 met de Orban 2200. Wat rustiger, toch mooi vol en best wel hard, maar meer dynamiek dan de Vigilante. Wat niet verkeerd is. We gaan tegenwoordig toch allemaal meer voor mooi, dan plat. Op 538 na dan (Vigilante setje kopen heren? ;-) ). Nog ideeën voor een volgende speelronde in de nacht?

Mvg, Remon
P.S.: Heb je toevallig nog wat info over de vigilante, er is weinig tot niets te vinden op internet.”

Ik vind het altijd geweldig om dit soort verhalen te lezen, lekker zelf ontdekken en uitproberen. Dat Remon een Vigilante gevonden heeft mag best bijzonder geneoemd worden. En inderdaad Remon, er is niet veel meer over te vinden behalve de al door jou gememoreerde zaken. Welke modificaties precies zijn toegepast is nog steeds een soort van ‘geheim’. Zoals een goochelaar zijn trucs niet verklapt. Feit is wel dat het apparaat (net als de Orban 8000) nog steeds hier en daar ingezet wordt. voor de mensen die niet bekend zijn met Frank Foti en zijn Vigilante het verhaal zoals ík het ken in het kort (als er onwaarheden oid in staan laat het me dan aub weten):

klik voor de linkFrank Foti is ooit begon bij een klein AM rock station (WELW) in Willoughby (Ohio), waar hij de DJ was voor het ochtendprogramma, muziekdirecteur, technicus, schoonmaker en … nou ja het was dus duidelijk niet zo’n heel groot radiostation, maar het begin was er en het vuurtje brandde! In 1978 besloot hij dat het tijd was voor want anders en reageerde hij op een advertentie voor een betere baan bij een groter radiostation in Cleveland: WMMS, één van de (het?) leading Rockstations. Nadat zijn directe baas ontslagen was werd Frank Foti hoofdtechnicus voor WMMS en de twee andere radiostations die net als WMMS onder de paraplu vielen van WHK en dook hij dieper in de audioprocessing. Het resultaat was dat hij bij steeds meer stations werd ingezet en de stations waar hij het geluid voor verzorgde vielen op in de markt door het ‘eigen geluid’. Dat geluid was volgens de verhalen “vet, krachtig en toch helder”. Om een dergelijk geluid te kunnen realiseren gebruikte Frank een combinatie van diverse merken en modellen waaronder de zo bekende Aphex Dominator.

In juli 1983 kreeg Frank Foti de opdracht om zich te melden bij een radiostation in New York dat ook was aangekocht door het inmiddels flink gegroeide bedrijf waar hij voor werkte. Dat station was WHTZ-FM. Niet bekend? Misschien is het inderdaad bekender onder de naam Z-100 ;-)  Hier zette hij naast de standaard apparaten voor het eerst zelf ontwikkelde oplossingen in. Het resultaat was, zéker voor die tijd, verbluffend. Twee jaar later begon hij zijn eerste product in de markt te zetten.

Dat eerste product was een Aphex Dominator die hij verbouwde en  daarna “Vigilante” noemde. Het grote verschil zat hem in de afregeling van de limiters en clippers van deze 3-bands limiter, waardoor het apparaat op een totaal andere manier omging met de pre-emphase (HF) limiting. In het begin deed hij zaken op basis van ‘mond-op-mond’ reclame, maar in 1988 liep de verkoop van de Vigilante zo goed dat hij wegging bij zijn baas en zijn eigen bedrijf oprichtte: Cutting Edge Technologies. De eerste processor die volledig onder de Cutting Edge vlag werd ontwikkeld kwam in 1991 op de markt: de Unity2000i.

15 Reacties op “Een echte ‘Frank Foti’ Vigilante!”

  1. Remon zei op:

    Eerlijkheid gebied te zeggen dat de Vigilante wel altijd een Compellor als partner heeft, anders heeftie het wel moeilijk denk ik :)

  2. Sjoerd zei op:

    Gaaf dit soort verhalen, mag ze graag lezen;

    http://www.omniaaudio.com/buzz/clippings/Z100.pdf

    Pagina 2….

  3. Richard zei op:

    Ik krijg daar ook maar moeilijk genoeg van Sjoerd. Dank voor de link, het is een mooie!

  4. Ariebombarie zei op:

    En toch prefereer ik Orban!

  5. Herman zei op:

    Dus als ik het goed begrijp.
    Is die beste man eigenlijk de starter / uitvinder van het merk Omnia?

  6. Erwin zei op:

    Ik kwam op dit Amerikaanse radioforum in het engineering gedeelte deze posting tegen van F. Fotti himself, over de sound van Z100 :-):

    Here’s a story…Not long after Z-100 went on the air, and I got this chain going, I was asked by ther other chiefs, what we were using. I had privately learned what was being used on all the other NYC stations. So, my answer to them was whatever THEIR chain was. If WNEW, 102.7, asked, I told them it was a Harris MSP-90, which is what ‘NEW was running. WRKS asked, and I tld them we had the ADR Trans Dynamic, which is what they were using. It was a lot of fun, and kept ‘em guessing. Seems that kind of radio is gone now…

    Actually, the airchain has been described on numerous list-serves, and in articles on Z-100. But, for those who may not have seen any of those…

    The airchain consisted of a set of early Texar Audio Prism’s, an EXR Exciter, modified 8100, and a CP-803. That was in 1983. From there it evolved into what later got my company started, as that’s where the Vigilante was born. (I still have that unit too!) Once that happened, we only used the stereo gen from the 8100. The Vigilante did the multiband limiting, preemphasis, and final limiting. That’s sometime in 1985/1986. The chain was not played/tweaked with all that often. We’d set it, and pretty much forget it.

    Hope that helps…

    -Frank Foti

    Dit is overigens een erg leuk forum voor de audiofreaks: http://www.radio-info.com/smf/index.php/board,270.0.html

  7. Richard zei op:

    @Herman: dat heb je goed begrepen! ;-)

    @Erwin: dat is idd een leuk forum, het tweede gedeelte van de door jou geplaatste text staat overigens ook in de PDF in de link van Sjoerd maar het blijft geweldig om te lezen natuurlijk. Je proeft bijna de sfeer…

    @All: De grote vraag is nu: Wélke modificaties zijn er aan de 8100 uitgevoerd?

  8. Jeroen zei op:

    En die Unity 2000 i van onze grote vriend foti, doet hier zijn werk weer. En ik ben er erg tevreden over, ism een finalizer 96k. Mvg. Jeroen

  9. marlon zei op:

    10 jaar geleden heb ik een vigilante gekocht. ( geimporteerd uit Amerika). Hij draait bij mij in een combinatie van een orban 8200st ,Aphex Easyrider(voor compressie, Aphex big bottom exciter en als laats een vigilante. Het verschil met de Dominator is de print die boven op ligt in de vigilante(hier zit het geheim in).

  10. Richard zei op:

    Marlon, je bent een bofkont ;-)
    Niet meer verkopen, en als je dat wel gaat doen eerst contact met mij zoeken! Afgesproken?

    Maar waarom een 8200ST én een Easyrider???
    Vervang de Big Bottom maar eens door een echte Aphex 250…

  11. Marlon zei op:

    De Easyrider en Big bottom had ik al. De eerste Big bottom die ik had is toen de tijd in de aArchain van Radio538 beland. Deze big bottom was gemodificeerd. Waardoor het big bottom gedeelte extra laag was(sub).
    Bij wijze van proef heb ik deze aan 538 geleend. Waar PvanB toen bezig mee was. Maar deze mocht er niet meer uit van de baas. En is daar in de set blijven staan.
    Daarrna heb ik de easyrider en big bottom gekocht. Simple maar goed. Wilde niet aan de behringers.
    De St komt bij Gelderland(zender Arnhem) vandaan. Toevalig op de kop weten te tikken. Van de Vigilante is helaas wel een van de klokken stuk. Op deze plek zit nu een gewone 10 slags instel. Overweg soms wel om hem weg te doen, om een 720 of 722 aan te schaven. Maar bedenk me iedere keer weer.

  12. sjoerd zei op:

    @Richard;

    Om de Z100 chain compleet te maken heb je nog twee apparaten nodig: EXR Exciter en CP-803…

    Mocht ik die twee nu net hebben, als je je 8100 in orde is en je een Texar card hebt de boel maar een keer samen voegen?

  13. jeroen zei op:

    Iemand nog belang bij een Cutting edge unity 2000 i daar ik toch iets anders heb zien staan dat mijn interesse wekt.

    jwijering@hotmail.com

  14. jeroen zei op:

    Iemand nog een 2200 te koop dan??

  15. Richard zei op:

    Is een betere keuze dan wat je in de mail beschreef denk ik ;-) Wel erg moeilijk te krijgen 2e hands… Wil je’m gebruiken voor on-air, voor internet of gewoon voor de speel?

Reageer ook