Het is al weer bijna zover…
In het verleden begonnen mijn creatieve handjes alweer te kriebelen zodra alle scholen weer begonnen in september. Kom maar op met die kerstwensen, dan ga ik vast lekker freaken om een mooi pakketje jingles op zender te krijgen in december. Zo liep ik al vaak richting programmaleider met het verzoek kenbaar te maken hoeveel budget er is voor kerstvormgeving. Na een paar jaar raar aangekeken te zijn begon men voorzichtig te snappen dat kerst geen kwestie is van kerstbellen toevoegen aan de jingles die het hele jaar al op de zender knetterden. Nee, de kerstvormgeving is de spreekwoordelijke krent in de pap van de stationsvormgever. Wat het hele jaar niet kan, mag in december. Kerst staat voor zoete klanken, tingel tangels en andere geluidjes. Je kon mij m’n gang laten gaan en ik pimpte het complete jinglepakket naar ongekende hoogte! Met 3 uuropeners alleen al om aan te geven dat we dichter naar “The Big Day Itself” gingen.
In Amerika (ach laten we die vergelijking maar weer eens maken) is de kerst een belangrijk seizoen in radioland. Half november start de “Christmas Season” en gaan vele stations over op hun 100% kerst programmering. Mooi om te zien dat dit vaak in de luistercijfers te zien is. Een goed voorbeeld is WNIC in Detroit, na half november steeg hun luisterdichtheid met 1.7 %. “I wish every day was like christmas…..” Het stemmen op de kerstplaten is daar al weer begonnen dus klik maar eens op het WNIC logo.
Als je de demo’s van de grote Amerikaanse jingleproducenten erop na luistert zie je dat ze goed ingericht zijn op de produktie van kerstjingles. Dat is gunstig want deze pakketten zijn tot in de verre toekomst nog te verkopen. Kerst zal over 10 jaar ook nog steeds met toeters en kerstbellen gevierd worden. Vandaar dat investeren in een strijker of 25 geen gek idee is.
Neemt niet weg dat kerstvormgeving in de regel simpeler is opgebouwd dan de reguliere jingles. Veel pakketten voorzien in verschillende pingeltjes waar dezelfde zang inpast. Dat is dus één keer zingen en vervolgens 5 keer cashen. De teksten blijken in de regel ook niet van poëtische hoogstand; Merry Christmas met daarachter aan de stationsnaam is voldoende.
Toch klinkt het verzorgd, als je veel naar één station luistert voel je je zeker in deze tijd van het jaar verbonden als ook de vormgeving dit uitstraalt. Als jingleliefhebber gaan de kerstpromo-produktie-cdtjes op dit moment al in de autoradio, gevolgd door de fantastische demo-cd van JAM, genaamd “Jingle all the way”. Smullen voor de liefhebber! Kerst begint dus weer vroeg dit jaar voor de kerstvormgever, maar die heeft daar geen enkel probleem mee! Ook ff meegenieten? Klik dan vooral hier: KLIKKERDEKLIK
oktober 26th, 2007 at 7:29
Het is jammer dat we in Nederland toch vaak niet verder komen dan de bellen en een kersttekstje. Dat is in de states vaak anders geregeld.
oktober 27th, 2007 at 8:51
Ik ben het na een week of 2 altijd wel zat eigenlijk. Maar de eerste week is altijd wel leuk.
oktober 28th, 2007 at 21:37
Een erg mooie demo! Jamjam…
december 9th, 2008 at 14:48
sommige nummers vind ik erg mooi maar hoe kom ik er nu achter wat voor nummer het is?