Radio Oude Stijl

24 juli 2006

En mij is weer eens niets gevraagd… [update]

Gearchiveerd onder: Beslommeringen, Hier en Nu — Richard @ 10:11

Afgelopen week kwam ik op het internet twee berichten tegen die een beetje in mijn hoofd bleven malen. Het eerste bericht hoort in de categorie radionieuws thuis: Kas van Iersel is gestopt met zijn programma ‘Goed Bij Kas’ op Radio Veronica. “Het programma is gestopt omdat uit onderzoek is gebleken dat luisteraars tussen 12:00 en 14:00 uur meer muziek willen horen dan nu het geval is”. Het tweede bericht is een posting in een (radio)forum: “Geluid is tegenwoordig een wetenschap geworden, maar daar waren ze in de VS al lang achter. Zo weten we tegenwoordig dat mannen erg gevoelig zijn voor lage tonen, vergelijkbaar met het geluid van een zware motor of vrachtwagen, waardoor er een soort psyche ontstaat bij mannen dat dat stoer is, terwijl vrouwen liever vriendelijk en zacht zijn, lees meer hoge tonen in het geluid”.

Bij dergelijke berichten realiseer ik me altijd weer dat er ontzettend veel onderzoek gedaan is en wordt naar radio en hoe de beoogde doelgroep het beste bereikt kan worden. Daarna dringt tot me door dat mij nog nooit iets gevraagd is… jou wel? Hoe betrouwbaar is zo’n onderzoek eigenlijk en wat is het uitgangspunt? Er zijn diverse voorbeelden waarbij eerst vastgesteldÂwerd wat de uitkomst moest zijn, waarna er een ‘goede’ vragenlijst werdt opgesteld. Neem nou het bericht over het programma van Kas van Iersel. Ga de straat maar eens op en vraag aan 1000 mensen: “Wat hoort u liever op de radio: antwoord A: leuke muziek, of antwoord B: saai gepraat”. In dat geval is de uitslag niet zo moeilijk te raden. Nu vragen we aan dezelfde 1000 mensen: Wat hoort u liever op de radio: antwoord A: een leuk spelletje, of antwoord B: saai gepraat”. Ook in dit geval is de uitslag niet zo moeilijk te voorspellen, maar voor het programma van Kas van I. wel 180 graden de andere kant op!

Het tweede bericht is nóg erger. Mannen houden van lage tonen en vrouwen van hoge tonen. Punt. Ook hier kun je met luistersessies van alles ’bewijzen’. Het geeft ieder geval aan hoe alle vorm van toeval of spontaniteit er werkelijk uitgeramt wordt. Wat nou mooi geluid? Sluit het wel aan bij je doelgroep? Dát is wat telt! Hieronder vind je de Intomartcijfers van een aantal radiostations waarbij het aandeel mannen (blauw) en vrouwen (rose) van de totale luistertijd in kaart gebracht wordt. Veronica valt blijkbaar het meest in de smaak bij mannen en bij de vrouwen is Sky Radio het populairst. En komt dat nou door het geluid of door de muziekkeuze? Of door het wel of niet hebben van DJ’s? Als je maar lang genoeg analyseert kun je iedereen rücksichtloss in een hok duwen. Rond die stereotiepe luisteraar in dat hokje wordt vervolgens een heel station ontwikkeld. Vervolgens is dat station eh…. dodelijk saai?

6 Reacties op “En mij is weer eens niets gevraagd… [update]”

  1. Erwin zei op:

    Onderbewust zal het bij luisteraars meespelen hoe de sound is van een bepaalde zender.

  2. Richard zei op:

    Absoluut. En dan kunnen we naast mannen en vrouwen ook nog onderscheid maken in leeftijd…

  3. EdoP zei op:

    Inderdaad, doen de reclame-adviesbureaus ook…

    Boven de 25: afschrijven!
    Onder de 25: Kassa!

  4. Richard zei op:

    @Edo: Als je er dan over na gaat denken hoe lang wij al afgeschreven zijn… ;-)

  5. EdoP zei op:

    Wij rekenen ons tegenwoordig dan ook tot de categorie ‘ jong-gepensioneerde radiofossielen’… echter, de ervaring nemen ze ons nooit meer af. Trouwens, als ik even naar ons beiden kijk… dan doen de ‘oudjes’ het nog best. ;-)

  6. Richard zei op:

    Ik kan het uiteraard alleen maar eens zijn met de vorige reactie… ;-)))

Reageer ook