Radio Oude Stijl

2 juni 2006

Het Imago van je Radiostation

Gearchiveerd onder: Radio Oude Stijl — Richard @ 10:54

Mooi he zo'n drive-in show!

Het Imago van mijn radiostation was iets waar ik pas veel later over na begon te denken. In eerste instantie bestelde ik wel wat stickers bij de lokale stickerboer, “zo hee wat gave stickers heb jij !” en maakte de blits bij mijn radiocollega’s. s’Avonds beplakte ik alle lantaarnpalen in het dorp met mijn stationssticker. En maar dromen over een drive-in discoshow met een groot bord erboven met de stationsnaam. Op de zender had ik in gedachten al een stevige reclamecampagne gepland, maar zoals vaak het geval is geweest kwam het er niet van. Toch is imago iets wat steeds belangrijker is geworden. De handige radiostation-uitbaters (want zo noem ik ze maar even; van radioliefhebbers is niet zoveel sprake meer) weten dat de consument zich wil identificeren met een produkt. En dat radio een produkt was wist ik nog niet vroeger. De grote piraten hadden het grapje wel snel door en konden al snel hordes middenstanders verwelkomen die hun spotje graag op de zender wilden terughoren.

In de glorietijden van Keizerstad en Delta zaten de reclameblokken zo vol dat er een wachtlijst was van adverteerders. Ongekend! Dit fenomeen doet zich amper meer voor, zeker niet op lokaal of regionaal niveau. En dan die eeuwige Drive-in show, tsja het blijft toch het meest effectieve middel om in contact te komen met je luisteraars. Discootjes die met een aanhanger van feest naar feest gesleept werden waren erg uit in de 90er jaren. Maar veel dingen kunnen ineens weer omdat het “retro” is. (”Hee wat leuk, een Leo Sayer remake”)

Maar het imago van bijvoorbeeld 538 bevat meer dan alleen de muziek en de dj’s. Bij dit station maakt men handig gebruik van de “puber-meeloop-periode”. In deze leeftijdscategorie wil men ergens bijhoren. Het beeldmerk van 538 is simpel en duidelijk en geeft aan waar je als puisterige tiener voor staat: populaire jongeren met interesse in muziek van nu! Slim gedaan!
Bij TMF is het al niet anders; in het verleden heb ik weleens een bij TMF gekregen shirt aangetrokken in de disco, en ineens kijken 13 jarige meisjes met grote ogen. (ja ik ken m’n markt!) Maar dit is imago zoals ik vind dat het moet. Naast de prachtige programma’s die je als radiostation uitzend is de promotie er rondomheen minstens zo belangrijk. Dus ik heb vanochten even gebeld met diezelfde stickerboer… hij maakt tegenwoordig namelijk ook vlaggen.

3 Reacties op “Het Imago van je Radiostation”

  1. Bert zei op:

    Tja, kon je je jeugd maar weer over doen… Had je het dan anders gedaan?

  2. Richard zei op:

    Tssss, vlaggen? Iedereen weet toch dat je sleutelhangers moet hebben!

  3. EdoP zei op:

    Dat TMF-shirt… werkt zelfs nog voor deze jong gepensioneerde krasse knar… puur nostalgie hoor, ik was vanaf de start bij deze clipzender en bij TV 10 Gold betrokken, toen nog voor de Arcade Media Groep.

Reageer ook