Radio Oude Stijl

16 mei 2006

Formats… deel 1 van een lang verhaal

Gearchiveerd onder: Kwaliteitsmuziek?, Weet je nog? — Richard @ 16:41

De Norderney, het zendschip van VeronicaRadio Veronica heeft het in Nederland geïntroduceerd: horizontale programmering. Dat betekent dat je iedere dag op dezelfde tijd hetzelfde programma voor je kiezen krijgt. Veronica sloeg er in de jaren 70 de Hilversumse zenders flink mee om de oren en Rob Out heeft het principe tijdens de beroemde hoorzitting van 18 April 1973 aan de vaste kamercommissie voor omroepzaken uitgelegd. Die horizontale programmering, waardoor dj’s beroemd, programma’s bekend en het station herkenbaar werd, én natuurlijk ook de ‘voor elk wat wils’ platenkeuze, heeft toen de weg naar radio luisteren voor iedereen opengebroken. Door die eigen wijze van radio maken is het toenmalige Veronica naar mijn mening een deel van het Nederlandse volk geworden. Dus blijkbaar werkt dat goed, zo’n formule. Maar je kunt zo’n formule natuurlijk ook loslaten op ieder individueel uur en dan heb je ineens iets dat ’uurformat’ heet, een formule die beschrijft hoeveel platen van welk genre er in welke volgorde gedraaid dient te worden. Inmiddels zijn er prachtige softwarepakketten die complete uren voor je uitspugen, al dan niet voorzien van een ‘clockwheel’, zie voor een voorbeeld het plaatje, klik er op voor een groter exemplaar. Maar wie bepaalt dan hoe zo’n format moet klinken?klik voor een groter plaatje

In de pre-computertijd hadden we daar de muziek directeuren voor, dat waren meestal echte muziekliefhebbers, dus die hadden er verstand van! Zij bepaalden dus wat er wel en wat er niet gedraaid werd. De programmaleider bepaalde dan in welke volgorde de diverse stijlen langskwamen en hoppa, kijk ons eens professioneel zijn! Maar de echt drive was toch nog vaak de liefde voor muziek. Maar toen kwamen de eerste ‘adviseurs’ op bezoek bij de grotere, commerciële stations. Deze adviseurs wisten precies in welk demografisch profiel het grootste deel van de luisteraars paste en wat die luisteraars wilden horen. Je zou toch wel gek zij als je die formule als station niet ging gebruiken. Alles uiteraard tegen een schappelijke vergoeding richting de adviseur. Maar diezelfde adviseur ging ook naar de buren. En naar de andere buren. En naar de over-, boven-, en onderburen. En oh ja, je kon ook een computer aanschaffen waar die formule in paste, één druk op de knop en voila, een lijst met platen, promo’s, jingles en commercials. Klaar! Oh wacht, die platen, promo’s jingles kunnen ook door de computer afgespeeld worden. Nou zijn we echt klaar! En dat met een minimum aan mensen. Maar gaat dat wel goed? Dat lees je in de volgende posting…

Reageer ook