Special: Processingfreakdag 2009
Fleringen… je moet maar net weten waar het ligt én je moet er op tijd remmen anders schiet je de grens over en sta je in het vaderland van onze oosterburen. Is natuurlijk allemaal niet zo’n punt als je toch al in die omstreken woont of verblijft maar vanaf mijn thuis was het toch wel ff ‘een eindje’ rijden. Volgens electronisch navigatieorakel Tom T. zou de snelste route zo’n twee uur en 8 minuten in beslag gaan nemen. Gelukkig zat ik niet alleen in de auto en was er voldoende aanspraak (bedankt Os!)
Eenmaal aangekomen bij ‘de molen’ viel de ten opzichte van vorig jaar verbeterde accomodatie op. Vorig jaar werd iedereen nog in een partytent ontvangen, dit jaar was er een echte ruimte afgehuurd. Een overeenkomst met vorig jaar was dat het ook dit jaar vrij vlot volliep met geinteresseerden. En een aantal van die geinteresseerden kwamen van nog veel verder dan ikzelf: Goran Thomas van Broadcast Warehouse kwam stiekum toch maar even langs en ook Cornelius Gould van Omnia is speciaal voor deze dag uit Amerika overgekomen om eens te kijken waar die idiote nederlanders het nou toch al maanden over hebben werd. Voor hem werd ruimte in het programma gemaakt zodat hij toch nog iets kon vertellen over zijn nieuwe Omia One en Omnia 6 presets. Nieuw in de opzet van de processingfreakdag was de indeling van de ochtend die in het teken stond van tips ‘n tricks van mensen die inmiddels hun sporen in de processing verdiend hebben hebben. David Reaves beet het spits af.
Hierboven: Breakaway Broadcast in de A-B vergelijking met een DSPX Mini met een Aphex 320A Compellor als voorzet.
Voor wie de man nog niet kent: David Reaves is de ontwerper van TransLanTech’s analoge Ariane leveler, inmiddels opgevolgd door de digitale Ariane Sequel (zie foto hieronder). David is in 1955 in Gainesville, Florida geboren en begon zijn radiocarriere als DJ, waarna hij doorgroeide naar Program Director, Music Director en Production Director voor hij zich begin jaren 80 definitief toelegde op broadcast engineering. In 1985 werd hij hoofdtechnicus bij WASH-FM in Washington DC, werkte een jaar later weer als technicus voor WNBC-AM in New York, en werd in new York wéér een jaar later Operations Manager for WNYC. Het meest bekende station waar hij werkte was het eveneens New Yorkse Z100 waar hij tussen 1988 en 1996 hoofdtechnicus was. David Reaves heeft diverse belangrijke stukken geschreven over niveau- en luidheidsbeheersing. Voor zover ik weet woont hij met zijn vrouw Ariane (nu weet je waar de naam vandaan komt) in Duitsland waar zij professioneel violiste is.
David gaf een overtuigende demo van de Ariane Sequel, en legde het verschil tussen de filosofie achter meer traditionele levelers en die van de Ariane uit, en ging in op het belang van ‘windows’ binnen leveling, het bepalen vanaf en tot welke niveau’s de leveler moet of mag ingrijpen. De Ariane Sequel doet zijn levelwerk dankzij de matrix-opzet vrijwel onhoorbaar. Een dergelijke aanpak vind je overigens ook steeds vaker in de bekende dozen als die van Orban. Zelfs de leveler van de PC-1100 van Orban kan in summ/diff (= matrix-)modus gezet worden wat vaak het stereo mooi ‘opentrekt’. Ook dat effect werd door David gedemonstreerd met daarbij de waarschuwing dat het, zeker in bebouwde gebieden, kan leiden tot meer ’multipath distortion’ . Hij deed (net als de andere gasten) flink zijn best om het verhaal eenvoudig te houden, wat vond ik aardig lukte. Voor de mensen die het engels niet machtig zijn, en dat waren er gezien de vragende gezichten toch wel wat, maakte de demo een hoop goed.
Een officiële afgevaardigde van Orban was er niet (Peter had verplichtingen elders), maar ‘the next best thing’ Orbandokter Dennis van B. was wél aanwezig en hij vertelde met zijn gebruikelijke enthousiasme over de geschiedenis en het onstaan van de Orban 8000, de doorontwikkeling naar de 8100 (met dank aan Greg Ogonowski) en uiteraard het door de druk uit de markt ontwikkelde XT2 frame waardoor de 8100XT2 set dezelfde structuur kreeg als de huidige digitale dozen (2 bands AGC en 5 bands limitting). Het was een lekker analoog half uurtje tussen de rest van het digitale geweld. Eenn demootje ontbrak uiteraard niet en aan het einde van de dag bleek maar weer eens dat een goede 8100 setup nog goed mee kan komen tussen de nieuwe(re) dozen. ;-)
Preprocessing… Hoe zorg je ervoor dat jij met dezelfde processor als je buurman tóch een heel eigen geluid hebt? Of hoe vang je een niveauvariatie van 20dB op zodat je hoofdprocessor zich alleen maar druk hoeft te maken om multiband limiting? Hoe hou je die hoofdprocessor in de ’sweetspot’? Allemaal vragen waar regelmatig mee geworsteld wordt en waar wat dieper op werd ingegaan door Rob Korver, processinggoeroe en tot afgelopen jaar verantwoordelijk voor het geluid van Sky Radio, Veronica, Classic FM en TMF Radio. Naast een boeiend verhaal toverde Rob een aantal van ‘zijn’ ketens op het scherm waaronder een oude van 538 en de voorlaatste van Veronica en dat maakte wel wat vragen los. Vooral de Tubecomposer van Behringer die in de keten van TMF Radio te vinden is (was?) leek een aantal aanwezigen wel wat. Ik hoop dat vooral de uitdrukking “met mate” die Rob regelmatig hanteerde niet verloren gaat ;-) Ik ben erg benieuwd wie er binnenkort een Neve 33609 gaat aanschaffen en wat er gebeurt met de marktwaarde van de Tubecomposer…
En toen was het de beurt aan de man en het product waar velen op hadden gewacht: de zich zichtbaar vermakende Leif Claesson en zijn Breakaway Broadcast. Leif had een BW zendertje meegenomen om de processing ook echt on-air te kunnen laten horen.
Het blijft opmerkelijk dat een softwarepakket in combinatie met een standaard Windows PC tot dit soort zaken in staat is. Iedere demo van Breakaway is en blijft erg indrukwekkend (ja, ook met polka’s) en ook tijdens de vergelijking tussen Breakaway en diverse hardwareprocessoren zakte de software niet door het ijs. Het is inmiddels algemeen bekend dat de door Leif ontwikkelde clippers duidelijk hoorbaar minder vervormen. En op dat vlak trok Leif een konijn uit zijn hoge hoed en kondigde een nieuw product aan: een composietclipper gebaseerd op de zelfde code als de clippers in Breakaway. Het resultaat is een extra 2-3dB aan luidheid! Wel vermelde hij tussen neus en lippen door dat dit nieuwe product wel eens een hardwaredoos zou kunnen worden in plaats van allen software. Een slimme zet lijkt me, zo kan iedereen met een Orban, Omnia, DSPX of welk merk processor ook van deze composietclipper profiteren en boort Leif wellicht een hele grote markt aan.
De aandacht voor de vergelijkingen was groot, en de stapel met spullen was dat ook ;-)
De vertegenwoordiger van Vorsis (Danny teunissen) draaide zijn programma af in de ‘andere zaal’ en kon rekenen op een introductie van Eric Holzhauer (foto links) van Showbizz NL die eerst de aanwezigen aan de hand van een beschrijving van een typische distributieketen en de daarbij horende encodering- en transcoderingsslagen uitlegde waarom een illegaal station met de studio direct onder de zendmast in principe een betere geluidskwaliteit zou moeten kunnen halen dan een landelijk opererend station. Mits er natuurlijk gebruik wordt gemaakt van de juiste processor natuurlijk. En volgens Eric is dat één van de machines uit de Vorsisstal. Een wat commercieel gekleurde mening denk ik, maar dat past wel een beetje op zo’n dag ;-)
De stapel van boven naar beneden: DSPX Xtreme, Omnia 6 en de Vorsis FM2000.
Danny Teunissen (foto rechts) vertelde in het kort waar de Processoren van Vorsis zich in onderscheiden ten opzichte van de concurrentie en waarom Vorsis nu pas de oversteek naar Europa maakt. Daarna volgde een korte uitleg van de softwareinterface die helaas aan een hoop mensen voorbij ging omdat de meesten niet op het scherm konden kijken. Ook de A-B vergelijking met Orban en Omnia processoren vond ik niet overtuigend, maar dat vond ik de hele setup van de georganiseerde shoot-out niet dus ik verbind er geen conclusie aan en wacht daarmee tot ik zelf een keer een Vorsis in handen heb gehad om mee te spelen. Wel opvallend (en waarschijnlijk verstandig) was het voorbehoud dat danny zelf maakte bij de 31bands Vorsis FM2000.
Ingelaste mededeling! Want in die categorie viel de volgende ’spreker’ toch wel. Cornelius Gould is ontwikkelaar bij Omnia en was alleen naar Nederland gekomen om eens te kijken waar deze dag nou eigenlijk over ging. Bewonderenswaardig. Maar op verzoek bleek hij ook bereid iets te vertellen en werd er ruimte voor hem in het programma gemaakt. Cornelius liet zijn nieuwe presets voor de Omnia One en Omnia 6 horen waarbij hij vanuit een volledig andere benadering heeft gewerkt dan de fabriekspresets heeft gekozen. Wat goed te zien én horen was is dat er in deze nieuwste presets meer gestuurd wordt op compressie dan op limiting en clipping. Het resultaat is een meer vergevingsgezinde Omnia waar zelf meer aan te tweaken valt door de ruimere marges die de limiters en de clippers nu bieden.
Je gaat minder snel ‘over de schreef’ dan bij de standaard fabriekspresets die al behoorlijk ‘op het randje’ zijn. Grappig dat hij een aantal van de presets gemaakt heeft tijdens ‘ontspanningsmomenten’ binnen zijn andere ontwikkelwerk. Deze man ontspant zich door een mooie preset te maken. Briljant gewoon :-) Ik ben geen fan van de Omnia’s, maar er was een preset die ik wel lekker vond klinken en dat is deze Omnia One preset: CGMighty80’s. Ik heb een digitale doos (behalve de Orban 8200) nog nooit zo ‘dik’ horen klinken. Voor mensen die zich wat meer in processing willen verdiepen: hier vind je de website van Cornelius Gould.
De middag was gereserveerd voor de A-B vergelijkingen tussen de diverse processoren. Ik vond dat na de prima opgezette ochtend een beetje een tegenvaller. Diverse dozen klonken zo verschrikkelijk goor dat het naar mijn mening maar goed was dat bepaalde mensen niet aanwezig waren. Ze zouden boos geworden zijn of waren in huilen uitgebarsten. Heren van de organisatie: dit onderdeel graag weer naar een hoger plan tillen. Vorig jaar viel mij de DSPX Xtreme op, maar voor zover er voor 2009 überhaupt een opvallende partij aangewezen kan worden gaat de winst wat mij betreft naar Leif Cleasson en zijn Breakaway Broadcast. daar is het laatste woord nog niet over gesproken ;-)
maart 23rd, 2009 at 18:48
Weer een leuk stukje tekst. ja zeker leif was goed bezig met de compsite clipper duidelijk minder vervorming. en ja nu thuis maar even de als vast een paar mpx records beluisteren over de eigen monitor.
op naar volgende jaar.
maart 23rd, 2009 at 19:00
Ben ik je gewoon niet tegen gekomen? Of heb ik niet op zitten letten? :)
Trouwens, voor een workshop die over eigenlijk over geluid gaat vond ik de versterking nu niet bepaald ‘netjes’. Achterin was er niks van te volgen, aangezien de zaal al snel vol was. Zouden de workshops opgenomen zijn?
maart 23rd, 2009 at 19:34
Hoihoi, na eerst gezegd te hebben dat ik het een heel leuke dag vond met allemaal mensen met het radiohart op de juiste plaats: ik heb niet gezegd dat Vorsis-processors de beste zijn (en nee, heb geen belangen hoor): ik heb uitgelegd dat veel stations in de nu veelal gangbare 8500 dingen missen van bv. de aloude 8200. Daarom gaan mensen op zoek: is er niet iets anders? En een van die nieuwe dingen is de Vorsis - het was een bruggetje naar Danny. Overigens biedt de Vorsis in ieder geval eindelijk weer snelle levelling - je kunt je fader gewoon heen en weer halen - en hij klinkt ook erg schoon. Of hij qua luidheid meekan zal moeten blijken, ik heb dat zelf nog niet kunnen beoordelen.
Een puntje van goedbedoelde feedback zou natuurlijk wel zijn, dat je onmogelijk processors met ‘zomaar’ een preset met elkaar kunt vergelijken… iemand zou de volgende keer vooraf alle deelnemende processors zo goed mogelijk op een bepaald format moeten afregelen, en daarna pas ‘tentoonstellen’ ter beoordeling. Iedere processor kan natuurlijk op heel veel verschillende manieren klinken, en dat heeft alles te maken met hoe je hem inregelt.
Hoe dan ook, het was een gezellige dag, de koffie was prima en dank voor de gastvrijheid! Vriendelijke groet, Eric Holzhauer, www.showbizz.nl.
maart 23rd, 2009 at 20:37
Al die lampjes… ;-)
Was leuk om al die freaks bij elkaar te zien (en te horen)
Leif Cleasson en zijn Breakaway…da’s de future und Dennis is heerlijk back to the future! Nooit geweten dat die 8100 zo lang gebouwd is, wat een machine!
maart 23rd, 2009 at 20:45
Geweldig verhaal van een geweldige dag!
Zelf ben ik deze keer niet aanwezig geweest, maar het schept me dan ook enige verbazing dat het software programma Breakaway zo goed uit de bus komt.
Alhoewel ik altijd wel van mening was na veel tweaken met een ouder software programma genaamd `Optiloud`, het enigzins goed mogelijk was/is om in de buurt te komen van een Orban of Omnia qwa sound en loudness.
Op naar processingfreakdag next year!
maart 23rd, 2009 at 20:59
Ja daarom bezoek ik ook zo graag deze site.
Elk woord geschreven in deze topic klopt 100%
Respect voor je zienswijze en objectieve mening.
Ik kan er eigenlijk niets meer aan toevoegen en mij hier helemaal bij aansluiten.
Viel me op dat Eric Holzhauer de beste stem van deze dag had.
Kleine kanttekening richting Eric vond ik de opmerking dat de 8500 geen hit-radio kon maken.
Meen toch echt dat Eric o.a. 538 heeft ingeregeld
en vind Dance Department o.a. toch echt wel knallen.
Ja inderdaad de 8200 is aparter en ik ben hier ook nog steeds gecharmeerd van.
Heb echter geen seconde spijt van de overstap naar de 8500 die mijns inziens geprobeerd werd iets onderuit gehaald te worden op deze dag.
Verder super dag, complimenten voor de organisatie.
Veel bekende gezichten gezien en mensen gesproken.
Kortom dat hele end rijden echt wel waard geweest.
En we hebben allemaal wel gezien dat goede processing
leeft in Nederland.
Gebruik je een Dsp mini, Breakaway, een 8500 of wat dan ook: wat geeft het als je zelf maar tevreden bent
en open staat voor goede adviezen.
maart 23rd, 2009 at 21:29
Mooi beknopt verslag van de dag. Geeft een aardig kijkje hoe de dag was als ik het zo lees.
Het verhaal van Rob Korver over preprocessing staat nu overigens online: http://www.niehoff.nl/radio/Pre%20processing.pdf
Interessant verhaal, ook over die diverse airchains bij 538, Sky en Veronica.
maart 23rd, 2009 at 22:06
@Eric: De opmerking over de belangen was niet vervelend bedoelt hoor en was meer gericht op “het zou mooi zijn als het ook nog wat verkoop opleverde” ;-) Je opmerking over ‘iets anders’ is natuurlijk absoluut waar.
@Rob & Johanski: dank voor het compliment :-)
@Remon: We hebben elkaar gemist blijkbaar!
maart 23rd, 2009 at 23:35
@Johanski: dankjewel voor het compliment voor mijn stem! Maar dat kwam natuurlijk door de goede processing :-)
Radio 538 heeft haar laatste processor zelf gekocht en ingeregeld; mijn keten van de jaren daarvoor wordt nog altijd gebruikt op de afluistering in de studio. Maar voordat er een verkeerde indruk gewekt wordt: ik ben juist altijd een Orban-fan geweest! En de 8500 kan echt heel mooi klinken. De hitradiostations missen in de 8500 echter een snelle gainriding binnen een bepaald gebied, waarbij je je fader gewoon heen en weer moet kunnen halen zonder dat er iets gebeurt, en dus alles probleemloos zonder nadenken wordt bijgeregeld, super verstaanbaar blijft en altijd vloeiend loopt. Maar er zijn na de introductie ook zeker verbeteringen aangebracht die, zoals ik ook schrijf op onze website (http://www.showbizz.nl/nieuws1.htm), de 8500 echt tot een topklasse-apparaat maken. En met een goede voorzet (het topic van Rob Korver) ben je er natuurlijk zo. Al is het een Behringer compressor :-)
maart 24th, 2009 at 0:12
Zeer leuke middag idd. Hulde aan de organisatie.
En wederom een leuk verslag Richard! Mag toch gezegd.
Wanneer ik alle positieve reacties lees over de workshops, is het wel jammer dat ik de ochtend gemist heb… Misschien volgend jaar beter.
Alleen vond ik de vergelijkingen een beetje tegenvallen. De PMC monitoren konden de grote menigte eigelijk niet helemaal bereiken, en mede door de zeer afwisselende presets in de diverse processoren, gaven de vergelijken geen eerlijk beeld over de geteste processoren. Naar mijn mening uiteraard…
Verder een zeer geslaagde middag!
maart 24th, 2009 at 1:37
@Richard : Het juiste verslag van een zeer leuke dag
M.b.t Het a-b vergelijk jammer maar leif had er een leuke show mee!(blijft wel super wat hij uit een Pc krijgt)
Ik bel je snel voor het V….. verhaal ik zou ook graag in xxx het grote doosje willen plaatsen met de kleine zijn ze in xxx al blij!
Gr,danny
maart 24th, 2009 at 8:59
hallo,
hier staan enkele opnamen die gemaakt zijn die dag.
hoe het allemaal werkt weet ik niet maar dat wijst zich vanzelf als het goed is.
http://www.mpxtool.com
je moet er ook wat bij downloden maar ook dat staat er bij.
mvg.nic.
maart 24th, 2009 at 9:34
Hallo allemaal!
Allereerst doet het mij goed om de positieve reacties te lezen, en wil ik Richard een groot compliment geven voor zijn overzichtelijke en eerlijke sfeerimpressie.
De “workshops” waren inderdaad nieuw dit jaar, en eigenlijk bevonden deze nog op “instapniveau”. Het was eigenlijk onze bedoeling om door middel van de workshops, bepaalde mensen met minder “kennis” een goed beeld te geven waar men zo overal op kan letten m.b.t. “soundprocessing” in zeer algemene termen.
Ik denk dat de workshops alle kanten van het vak wel hebben geraakt… Leveling is ruimschoots aan bod gekomen, pre-processing vond ik persoonlijk (inhoudelijk) een zeer goed verhaal, Het live tweaken door Cornelius Gould bewees dat er zeer veel mogelijkheden zijn met digitale processing (en was eigenlijk niet zozeer specifiek gericht op Omnia zelf)en dat de getoonde presets in een A-B vergelijking vrij suggestief waren.
Wel verteld Cornelius nog dat elke doos een bepaalde topologie heeft, dus een bepaalde gedachte waaruit hij is ontworpen… deze topologie hoor je uiteraard wel terug in de basis van de sound van een processor… En juist DAT werd wel duidelijk tijdens het A-B vergelijk…
Verder ben ik het met iedereen een dat het A-B vergelijk niet nuttig was, en dat er geen rechten aan kunnen worden ontleend… Het was echter wel even leuk om te doen, even de aandacht ergens anders op focussen aangezien een gehele dag lezingen en workshops volgen ook best wel vermoeiend is ;-)
Zoals ik al vaker heb benadrukt, moet je het als een geheel zien… De mensen die ik gesproken heb en die eerst alle lezingen hebben gevolgd en daarna de A-B’s hebben gehoort, konden dingen al een heel stuk makkelijker relativeren en tilden ook niet zo zwaar aan een mislukte preset.
Ik denk dat relativeren in deze ook een belangrijk sleutelwoord is.
Aangezien de A-B vergelijkingen per apparaat stonden of vielen met de presets, kunnen er dus in principe geen oordelen of conclusies worden getrokken over de al of niet goede werking van het apparaat aan zich… Het is meer de interpretatie van het woord “goed” van de maker van de preset in dat apparaat… als je de workshop van Omnia hebt gevolgd, dan had je dus kunnen weten dat zo’n apparaat op verschillende manieren kan klinken met verschillende presets.
Wat dus echter wel overeind blijft in alle presets is de basisgedachte van een individueel apparaat… en we hopen dat de meesten daar dus door heen hebben kunnen kijken (en volgens mij is die opzet aardig geslaagd getuige alle reacties).
Ik heb ik elk geval een boel lachende mensen gezien… en das ook best wel belangrijk en ook dat past perfect binnen de sfeer die een twentse piraten processing freak dag zou moeten brengen… Let wel: het is geen IBC… het is van origine een dag georganiseerd door piraten, voor piraten, en ik denk dat de meesten hier ook de roots hebben als piraat of daar de grootste afzetmarkt hebben…
maart 24th, 2009 at 11:09
Mooi verhaal, was erg gezellig en ook veel mensen gesproken. Jammer dat ik de eerste workshops niet heb meegemaakt. Hulde voor deze geslaagde dag!
maart 24th, 2009 at 13:00
Paradijselijke geluiden op Curacao
Was de nieuwste Orban Optimod 8500, een kostbare soundprocessor voor radiostations, in het begin een apparaat dat ondanks een fraaie klank in programmatische processing teleurstelde (oa. een futloze AGC): inmiddels zijn verbeteringen doorgevoerd die het echt tot een kwaliteitsproduct maken. Op Curacao regelde Eric Holzhauer in slechts 1,5 dag twee 8500’s in: Gold 915 kreeg een heerlijke sound bedoeld voor oldies; en Paradise FM kreeg een echte hitradiosound met uitzonderlijke definitie en luidheid, en enorme gainriding voor blind te schuiven hitradioprogramma’s; terwijl het ten alle tijden (relatief) mooi en schoon klinkt (internet: Winamp, medium-quality streams).
Dit bedoel ik dus.
Lees zelf maar.
maart 24th, 2009 at 13:54
@johanski: ben je nu de aanschaf van die dure 8500 aan het verdedigen ten opzichte van jezelf? of probeer je mensen te overtuigen dat de 8500 een beter apparaat is dan het in werkelijkheid is?
Je verhaal over de 8500 past namelijk totaal niet “onder” deze impressie en raakt verder kant nog wal qua onderbouwing…
maart 24th, 2009 at 14:24
Heren, heren,
Een (respectvolle) discussie over de Orban 8500 hoort op het processingforum en niet op dit blog :-)
maart 24th, 2009 at 14:36
Ik wil hiermee alleen aangeven dat aan enkele uitspraken op deze mooie dag niet teveel waarde gehecht moet worden.
Ik probeer hier niet duidelijk te maken dat de 8500 beter is dan in de werkelijkheid, maar wel vele male beter dan in Fleringen gesuggereerd werd.
maart 24th, 2009 at 14:51
Discussie gesloten…
maart 24th, 2009 at 18:23
http://94.100.113.195/529350001-529400000/529398101-529398200/529398191_6_gUcA.jpeg
maart 24th, 2009 at 20:43
@ Floris: Hahaha! Een Breakamod 8600… briljant. Dat lijkt me een mooie uitsmijter. Het is leuk te merken dat processing zo leeft en zoals ik op de dag nog tegen een collega zei: 15 jaar geleden toen ik net begon te prutsen met de eerste Unity 2000 en Optimod dachten we al dat het niet veel gekker kon worden, maar het is meer in beweging dan ooit. Laten we eens kijken wat dit jaar brengt… eens kijken wat Danny uit zijn Vorsis-stal gaat weten te toveren en ik ben ook heel benieuwd welk groot bedrijf Leif met zijn Breakaway gaat inlijven… hij lijkt iedereen uit te lachen met zijn spotgoedkope software momenteel, leuk hoor. Afwachten of een volkomen schoon geluid ook harder klinkt dan een mooi toegepast randje vervorming dat voor ons gehoor toch echt luider klinkt (gevoeliger voor blokgolven) en desgewenst een veel stoerder imago kan meegeven: daarover praten we dan weer volgend jaar. En: nooit vergeten dat ieder station en ieder gewenst imago en doelgroep een geheel eigen, daarop afgestemde processing nodig heeft. Groeten allemaal!
maart 25th, 2009 at 14:41
Ikzelf ben ook nog steeds het meest “gecharmeerd” van een “mooi vies” randje aan de sound… de vraag is alleen wanneer we doorslaan met dat vieze randje… dus onszelf de vraag zouden moeten stellen van tot welk niveau dat vieze randje acceptabel is en waar je maximale distortie mag liggen… (zou dit alleen afhankelijk moeten zijn van het gehoor van de stationmanager? of zou hiervoor niet beter een soort van leidraad moeten worden opgesteld waarin staat beschreven wat de maximale meetbare multipath distortie is voor een FM uitzending?)…
Het lijkt me inderdaad een goede discussie over welke concessies maximaal zouden mogen worden / moeten worden gedaan aan loudness… en hoe luid we eigenlijk zouden mogen / moeten moduleren op de FM band…
Als de techniek zich voortzet, kom je op het punt dat een standaard huis/tuin/keuken tuner zijn maximum heeft bereikt m.b.t. zijn weergave…
Wat dat betreft klinken onze oosterburen niet spectaculair… maar het luistert stukken mooier weg als de landelijke nederlandsche omroepen…
maart 25th, 2009 at 19:43
Moet alles gedefinieerd worden of mogen mensen ook nog naar eigen inzicht en kunnen beslissen? Ik bedoel, het is een goede gedachte die je aanhaald waar we ongetijfeld over kunnen bomen. Maar om er nu een studie van te maken over een subjectief onderwerp als het vieze randje van processing is vrij zinloos in mijn ogen (oren).
Betreft de processing dag; Ik heb het erg naar mijn zin gehad. Er was inderdaad een duidelijk verschil tussen de workshops en de processor shootout. Dat die kant nog wal raakte is wel duidelijk geworden op zo’n beetje iedere plek waar er maar over gesproken kan worden. Ik hoop dan ook dat niemand zijn oordeel van die resultaten laat afhangen. Er zijn (ook vanuit de fabrikanten) ideëen over hoe een shootout in de toekomst wellicht beter en leuker kan worden gemaakt die een stuk meer hout snijdt. Tot slot complimenten voor de organisatie op zo’n korte termijn.
maart 26th, 2009 at 0:35
Het was weer een top dag weer veel info opgedaan over van alles en nog wat aan audio processing.
De workshops waren zeer interessant…en zeer doel treffend over bepaalde dingen.
En nog wel wat mensen gesproken …op naar freakdag 2010
En voor de organisatie..top zo!!
Groeten uit het oosten van het land!
maart 26th, 2009 at 10:51
Fardau,
Het is inderdaad niet de bedoeling om een discussie te voeren over dat ’smerige randje” maar misschien is het wel een idee om een discussie op te starten over meetbare vervorming… en misschien zou er dan zoiets uit kunnen komen als “maximale meetbare vervorming per frequentieband”…
Verder horen we graag suggesties over hoe een “shoot out” nuttiger en leuker kan worden gemaakt… we hebben er zelf al wel een paar ideeën over… maar deze hebben we dit jaar helaas nog niet kunnen uitvoeren.
maart 26th, 2009 at 19:45
Dan hebben we het over die ideeën wel via een ander medium ;-)
maart 27th, 2009 at 9:04
dat lijkt me een goed plan ;-)
augustus 10th, 2009 at 8:33
Prachtig al die dure en vette processdozen maar is het niet leuk om ook zelfbouw onder de aandacht te brengen? Wellicht levert dat in de toekomst leuke verrassingen op zoals ook met Breakaway.
“Diverse dozen klonken zo verschrikkelijk goor dat het naar mijn mening maar goed was dat bepaalde mensen niet aanwezig waren.”
less = more ?