Primeur?
Ik weet het eigenlijk niet… Lang, lang geleden was het de enige manier om een radiospotje de ether in te krijgen: gewoon live. In de studio was een muzikaal ensemble aanwezig dat live de herkenningstune van het programma speelde en ook de zorg droeg voor muzikale omlijsting van de commerciële mededelingen. Hier in nederland waren er toen geen commerciële mededelingen te horen op de radio want dat was ten strengste verboden! De vormgeving werd wél live gespeeld. En dat is precies wat er ook al een paar weken gebeurd op BNR: live vormgeving. Je kunt het iedere vrijdagmiddag horen tijdens de ‘Fridaymove‘. En nu komt het: komende vrijdag (20 februari 2009) wordt daar rond 18.00 uur ook een live commercial aan toegevoegd! Volgens mij is dat een primeur voor Nederland. Of vergis ik me?
maart 19th, 2009 at 23:43
Was Hanso Schotanus à Steringa niet de eerste die live reclame boodschappen verzorgde tussen 1919 en 1924 in Nederland?
maart 20th, 2009 at 7:31
Volgens mij was hij de eerste die een uitzending verzorgde, maar zat daar geen reclame in?
WIKIPEDIA
maart 20th, 2009 at 7:38
Gelijk antwoord op je vraag: Nee is zeker geen primeur. D66 was BNR voor op Radio 1.
De toenmalige lijsttrekker Thom de Graaff was niet uitgenodigd om mee te doen aan een verkiezingsdebat op die zender. Toen heeft hij een aantal minuten gekocht om live commentaar te geven op het debat dat daarvoor werd uitgezonden.
Groet,Kasper
maart 20th, 2009 at 8:13
Jeroen van Inkel heeft ooit live reclamespots ingesproken voor een colamerk (ik dacht Coca, maar voor hetzelfde geld was het Pepsi).
maart 20th, 2009 at 12:39
@Kasper: Maar kun je dat wel een commercial noemen? Het is wel reclametijd, maar reclame vind ik het niet?