Radio Oude Stijl

4 maart 2008

De beste legendes zijn dood…

Gearchiveerd onder: Beslommeringen, Hier en Nu — Richard @ 10:55

legende...De meeste kunstenaars die bekend staan als ‘grote meesters’ kregen pas erkenning ná hun dood. En zo gaat het vaak, mensen of instellingen die iets heel bijzonders doen krijgen pas na verloop van tijd erkenning. Dat heeft natuurlijk te maken met het feit dat het publiek niet onmiddelijk doorheeft dat er iets bijzonders aan de gang is en dat moet laten doordringen. Maar er zijn legendes geboren doordat men met het verstrijken van de tijd de slechte aspecten makkelijk vergeet en de positieve kanten steeds maar herhaald worden. De piraat waar ik halverwege de jaren 80 actief was, was een grote jongen en klonk voor mijn gevoel zeer professioneel. Net als ikzelf natuurlijk ;-) Maar wanneer ik nu de tapes uit die periode terugluister ben ik toch blij dat ik alleen in de kamer zit… Tuurlijk, voor die tijd was het best wel OK, maar anno nu kan het echt niet meer. Het is dus belangrijk om dat in het juiste perspectief te houden en je dat te realiseren wanneer we over ‘vroeger’ praten. Maar zelfs als je dat in gedachten houd zijn er ‘vroeger’ echt wel heel speciale dingen op de radio te horen geweest.

van vroeger...Het meest bekende voorbeeld is waarschijnlijk de zeezender Veronica. Horizontale programmering, Jingles, de TOP40, de drive-inn show en niet te vergeten commerciele radio. Zomaar een greep uit de zaken die Veronica in Nederland geintroduceerd heeft. Maar wat betekent anno 2008 Veronica voor het Nederlandse medialandschap? Het blad is gewoon een magazine, de TV-zender is gewoon een herhaalkanaal voor SBS (ken je nog de ‘pinupclub’ en ‘Starsky & Hutch’?) en alleen de radio probeert zich te onderscheiden van de rest, maar dat is dan ook een apart bedrijf. Veronica Radio probeert het onderscheid te maken met een eigen geluid en ‘net als vroeger’ niet alleen de muziek zelf, maar ook informatie daarover centraal te zetten. Maar, hoe lullig dat ook klinkt, het station is nog maar een schaduw van het oude rebelse Veronica uit de tijd van de zendschepen, de volle vrijdag of zelfs Hitradio 1224. En steeds minder luisteraars kennen de historie, het is niet voor niets dat Veronica het verleden levend houd via een eigen website. Heel verstandig want het is krachtige marketing.

Aan de lopende band herrijzen stations van vroeger via internet. Met een website die nog eens haarfijn uitlegt waarom het goed is dat men terug is en natuurlijk de roemrijke geschiedenis van het station. Vervolgens kun je dan luisteren naar een  nonstopcomputer die tussen de gedownloade plaatjes ook nog wat oude jingles uitspuugt. Ik kan me voorstellen dat je als oude Jock of misschien zelfs initiatiefnemer/eigenaar van zo’n oude legende iets dergelijks opzet. Ik heb zelf ook diverse malen met het idee gespeelt. En als je dat puur doet voor jezelf of voor het plezier van een klein groepje krasse radioknarren: zeker doen, hartstikke leuk! Maar maak alsjeblieft niet de vergissing te denken dat je oude naam hetzelfde betekent als vroeger. Sterker nog. de kans is groot dat je je eventuele (legende)status wel eens zou kunnen kwijtraken door zo’n initiatief. Mensen zijn immers je slechte kanten vergeten en idealiseren de herrinneringen die overblijven. Door te roepen dat je weer helemaal terug bent zijn de verwachtingen dus hooggespannen, en maak dat maar eens waar…

the legend is back?En precies dat overkomt volgens mij ook het recente ‘we zijn terug’ initiatief van Radio Decibel Amsterdam (voor de mensen die het niet kennen: even googelen en misschien ook even luisteren.). De zender was echt legendarisch, de Jocks absoluut top (ook naar huidige maatstaven ja…) en de muziek vernieuwend. Decibel zond iedere werkdag pas uit vanaf 18.00 uur, maar je zat al om 17.45 bij je radio te luisteren naar de ‘bellen’ om de eerste Top Of The Hour maar niet te missen. Decibel heeft die TOTH (tititititi…) én de Phone-inn (ken je ‘Rainforest’ van Paul Hardcastle nog?) in Nederland geintroduceerd. En nu zijn ze terug, “the legend is back” melden station en website trots. En echt waar, ik neem mijn petje af voor Lion Keezer en de zijnen dat hij het eindelijk voor elkaar heeft gekregen, hij was er al heel erg lang mee bezig. En de introductie was top, veel oudgedienden waren op het feest en ‘on-the-air’. Maar nu? De legende is helemaal niet terug, het is die vermaledijde commercieel gevulde nonstopcomputer die terug is en die aan één stuk zielloos dansbare deunen uitspuugt in plaats van heel veel handmatig en met gevoel doorgestartte oude dB klassiekers. En van de oude namen hoor je ook zo goed als niets meer, maar wat nog erger is, ik hoor nu Jocks die absoluut niet (kunnen) weten waar dB vroeger voor stond en die daar dus geen binding mee hebben en ‘het gevoel’ dat het station zo kenmerkte dus ook niet kunnen overbrengen. Het oplezen van informatie over een oude plaat die je niet kent en toch moet draaien is toch wat anders dan hartstochtelijk vertellen waarom het zo’n wereldnummer is (al is het maar vanwege dat lekkere w**f op de hoes van de 12inch). Ik ben weer een illusie armer, mijn legende leeft helaas weer…

24 Reacties op “De beste legendes zijn dood…”

  1. Erwin zei op:

    Tja, helemaal mee eens voor wat betreft Decibel. Met veel bombarie gestart, maar uiteindelijk is het weer een zieloze zender geworden met meer van hetzelfde en af een toe een Db classic, maar die zijn op een paar vingers te tellen helaas. Ik kan me niet voorstellen dat Lion en Rene de Leeuw dit voor ogen hadden bij een nieuwe start van Decibel. Had lekker op internet blijven uitzenden, had die stream wat uitgebreid, dan hou je in iedergeval nog een stukje geschiedenis levend.

  2. Flashback zei op:

    “De piraat waar ik halverwege de jaren 80 actief was, was een grote jongen en klonk voor mijn gevoel zeer professioneel. Net als ikzelf natuurlijk ;-) Maar wanneer ik nu de tapes uit die periode terugluister ben ik toch blij dat ik alleen in de kamer zit…”

    Dit verhaaltje doet me denken aan m’n eerste websites. Van de allereerste (eind 2000) heb ik voor de grap nog ergens een screenshot online gezet. Maar de ongeveer 39803930 zwaar experimentele digitale knutselwerkjes die er in het jaar 2001 zouden volgen, houd ik lekker voor mezelf. ;)

    (Maar een plezier dat er toendertijd aan het maken van al die werkjes is beleefd…)

  3. Hans Brouwers zei op:

    Sinds de “terugkomst van Decibel” stoor ik me aan de geschiedschrijving omtrent deze piraat uit de jaren tachtig. Geschiedschrijving die door iedereen is overgenomen en uit niets meer bestaat dan een persberichtje van het huidige Decibel. Een station dat eigenlijk niets met het oude “DB’ van doen heeft. Ik zal een paar voorbeelden geven. Zo begint men met “Radio Decibel werd op 17 september 1977 in Amsterdam opgericht en begon als illegale zender vanaf een zolderkamertje. Oprichters introduceerden een totaal nieuw format van geïmporteerde Dance en New Wave muziek, wat in het multiculturele Amsterdam van de tachtiger jaren al snel zorgde voor een hoge populariteit onder de jeugd.”. Onzin. Op die dag is er inderdaad een paar uurtjes uitgezonden, maar pas in 1981 ging er een regulier station van start. Overigens zonder een “totaal nieuw format”, maar gewoon met Top 40 plaatjes. Nog zo’n zin die iedereen overneemt; “zetten met hun snelle, Amerikaanse stijl (phone-ins, jingles, sweepers) een nieuwe trend in radioland”. Bullshit om het Amerikaans te houden. Jingles en sweepers werden elders, ook bij landpiraten, al veel langer gebruikt. En “phone-ins” (een mooi woord voor groetjes-en-verzoekjes) was al sinds 1974 al een begrip bij een piraat als radio Centraal in Den Haag. En nog een; “Vanaf 1984 stapten de deejays Adam Curry en Jeroen van Inkel over naar de landelijke omroep. Bij Veronica maakten zij tussen 1984 en 1987 het populairste programma van de Nederlandse Radio ooit: Curry en van Inkel”. Hier zijn op zijn minst een paar woorden in de tekst weggevallen. Of de opsteller van het persbericht was niet echt op de hoogte. “In 1986 veranderde het beleid t.a.v. de piratenzenders drastisch. De ether werd ‘schoongeveegd’ en het tot dusver gedoogde Decibel kreeg te horen dat het de illegaliteit moest staken”. In werkelijkheid was “DB” gewoon een piraat, en buiten Amersfoort is er nooit een piraat gedoogd. Niks veranderend beleid dus. In mei 1985 (!) zond deze piraat voor het laatst uit. Vlak daarna werd de apparatuur in beslag genomen terwijl het station niet in de lucht was, dus wat nou “kreeg te horen….”. En dan is er natuurlijk nog de onzin over de “top of the hour”. Dat betekend niets meer dan het begin van een uur. In Amerika gaat dat vaak vergezeld van een “legal-id”, oftewel een vaak mooie jingle waarin men roept wie-wat-waar. Niks ellenlange compilatie van platen die men van plan is te gaan draaien. Een lange teaser dus. Wat iedereen ook schijnt te vergeten is, dat Decibel eigenlijk helemaal niet zo’n “grote” was. Men begon in ‘81 met 36 uurtjes in het weekend. Pas in het najaar van ‘83 ging men tachtig uur per week uitzenden. Radio Unique deed dat toen al een tijd 24 uur per dag. Piraten elders in het land, bijvoorbeeld Den Haag, al een paar jaar. Maar goed eind vorig jaar zou dit “legendarische” station dus terugkeren. Alle fouten, leugens en overdrijving in het persbericht ten spijt is er helemaal geen “legend” terug. Alleen Rene (red ons, red ons !!) de Leeuw is terug en doet een manmoedige poging er iets van te maken. Rene die in ‘78 een paar weken op het zeezendertje Delmare zat. En bij het bijna stranden gilde “we slaan zometeen op de rotsen”. Waarop een verslaggever van de NCRV nog schamper opmerkte; Holland?, rotsen? Twintig jaar later roept het kleine station Decibel heel hard dat het terug is, maar in werkelijkheid is er niks aan de hand. Dit station kan alleen maar afbreuk doen aan de naam die “DB” ooit had. Promo’s en jingles met stijl- en taalfouten. Een stel slechte tot middelmatige dj’s. Een muziekbrij uit een computer. Neen, the legend is dead, en komt nooit weerom.

  4. Schuldeiser van Wandelend Kunstgebit Emons zei op:

    Ik kan er kort over zijn
    Het is niets en het wordt niets
    van Inkel weet dit ook en gaat een programma maken bij KX, niet bij Decibel949
    Zegt meer dan genoeg

  5. Roger van Bracht zei op:

    Leuk artikel, maar ook Hans Brouwers legt de vinger op de zere plek. Jammer dat er deeplinks naar de audiofiles op mijn site geplaatst zijn. Daarom nog even dit:
    Voor de liefhebbers van meer vrije radio uit de 80s:
    Check http://www.van-bracht.nl en klik op de button airchecks of als je nog wat te lezen wil hebben tijdens het beluisteren van de nostalgische geluiden dat klik op de button FRM voor het nalezen van Free Radio Magazines uit die tijd. Voor de freaks die nog materiaal hebben liggen: Er is nog webspace genoeg, dus mail maar als je nog wat hebt liggen.

  6. Richard zei op:

    @Roger: Ik heb zover ik weet alleen een link naar de top of the hour gemaakt, de andere link kun je ook rechtstreeks in google vinden. Het is niet mijn bedoeling geweest je daarmee voor het hood te stoten. Ik zal de link naar de TOTH aanpassen en een link naar je site plaatsen. [update: inmiddels gedaan]

    @Hans: dank voor je duidelijke visie en de feiten. Toch is de TOTH zoals dB ‘m gebruikte (dus met teasers van de nieuwe platen) voor zover ik weet door hen in Nederland geintroduceerd.

  7. Hans Brouwers zei op:

    Richard,

    Wat ik met name wilde aangeven is, dat DB ten onrechte roept de “top of the hour” (toth) geïntroduceerd te hebben in Nederland. En dan doel ik op de toth in de werkelijke zin van het woord. Over die platenmontages schiet me niet zo 1,2,3 een voorbeeld te binnen.

  8. Westermaat zei op:

    Zeg menschen,

    Kunnen we in Nederland de mensen ook nog een kans geven? Waarom altijd dat gezeik en die afgunst, dj’s afzeiken ed. lekker makkelijk.
    Als je het zo goed weet waarom begin je dan zelf niet een station om te freaken. Hebbeb jullie enig idee wat zo’n zender per maand kost (leuke Audi A6!)en het is toch knap dat dit is opgestart met alle goede bedoelingen enja ben het er helemaal mee eens dat het format nog niet wat het wezen moet zijn (taalfouten??)
    Maar aangezien er een deal is gesloten met vinylmasterpiece.com is het jaren 80 import archief binnen een paar weken helemaal up-to-date.
    Invoeren en coderen kost nu eenmaal tijd. Daarnaast komt Diergaarden het team versterken met een rete goed programma.

    Gr Westermoat
    Oja dit is weer een leuke hint om ons programma de grond in te boren!!!!

  9. Richard zei op:

    @Hans: Een uuropener (want dat is een TOTH natuurlijk) was er idd al langer, het teasen komt (via de USA) bij dB vandaan. Zijn we het gewoon met elkaar eens! ;-)

  10. Richard zei op:

    @Westermaat: De boodschap is juist dat het retemoeilijk (zo niet onmogelijk) is om een station met zo’n enorme erfenis succesvol te laten herleven. De verwachtingen zijn dan altijd te hoog gespannen, dat kun je gewoonweg niet waarmaken. Over het vinylarchief: dat is goed nieuws! Maar waarom dan toch begonnen (3 maanden onderweg) als de database blijkbaar nog niet op orde is? En op de Lion Keezer stream waren voldoende dB platen te horen die er nu opeens niet meer zijn…

    Begrijp me goed, ik heb ook al gezegd dat ik heel veel respect heb voor dit initiatief, maar het kan naar mijn idee nooit het succes van dB 96.2 evenaren. Maar inderdaad, vanaf de zijlijn is het heel makkelijk praten.

  11. Erwin zei op:

    Ik dacht dat dit jaren 80 import archief juist uit de kast van Rene de Leeuw kwam die hier druk mee bezig was in het begin van het nieuwe Decibel?

  12. Westermaat zei op:

    @Ricardo!
    Dank voor je reactie, omdat de mp3’s veelal uit 128kbs bestonden en de omzetting daarvan naar mpg2 (dalet) dusdanig te horen was, waren ze genoodzaakt om heel veel van deze platen voorlopig te skippen.
    En de optie om alles opnieuw van Vinyl naar digitaal om te gaan zetten was veel teveel werk.
    Nu krijgen we alles geremasterd dankzij VinylMasterpiece.com het systeem in dus ook op hoge kwaliteit.
    Daarnaast stond Decibel ook garant voor de nieuwste Dance hits van het moment (nu dusz).
    Daarom is gekozen om de classics langzamerhand er bij te gaan programmeren wat vanaf nu al in werking is gesteld.
    Daarnaast hebben ze in een hele korte tijd de studio moeten neerzetten en Dalet moeten vullen.
    Tevens heb je nog te maken met heel veel bureaucratische rompslomp en de commercieele activiteiten die gedaan moeten worden.
    Aangezien er nog geen team van Account managers rondloopt (weet jij nog 2 goeie??!) moeten Bas en Ronnie het overgrote gedeelte van de werkzaamheden nu nog zelf doen.
    Rene de Leeuw is nu helaas tijdelijk weggevallen door ziekte …. dus je begrijpt een dag heeft maar 24 uur.

    Dus je begrijpt t tis niet alleen hobby maar ook echt werk wat er verricht moet worden.

    Gr Westermaatje

  13. Erwin zei op:

    Ok, duidelijk verhaal. Er is weer een beetje hoop aan de horizon ;-).

  14. Schuldeiser van Wandelend Kunstgebit Emons zei op:

    Westermaat,
    je typt hier dingen waarvan ik denk: ”hij weet niet beter of hij liegt”
    En de term dancehits van het moment staat op db949 gelijk aan commerciële bagger, aangekondigd door dj’s van inferieure kwaliteit, boeren die hun ‘programma’ zien als een uitje naar de grote stad
    Leon Keizer –> bij het echte decibel destijds al 1 van de mindere goden, heeft gewoon een domme beslissing genomen om met bepaalde mensen in zee te gaan
    Dat zul je op termijn wel merken

  15. Floris Kroon zei op:

    Even een reactie op je (wederom) erg leuke artikel Richard. Goed geschreven en vol radio passie ;-) Ik denk dat er voldoende ruimte is voor het herstarten van zenders zoals Decibel. Zolang investeerders maar niet direct (of liever geen) opbrengsten verlangen, er voldoende creatieve mensen achter de knopjes mogen gaan zitten en er iets “anders” te beluisteren valt…wie weet! Het huidige Veronica laat zien dat je middels een strakke marketing formule, uitgebalanceerd format en lands bekendste merknaam nog steeds goed kunt scoren Richard. Radio was leuk in de 80´s. Veel was al snel nieuw en hele groepen luisteraars zaten gespannen te wachten achter hun radiootje of dé zender, waar iedereen naar luisterde, weer aanging. En die muziek…waar hoor je het nog (zaterdagvond ergens op de 106.6 geloof ik haha)

    1988: Creatief met een bandje. Sommige radio dj´s bij Hilversum 3 kunnen er van leven!
    2008: De computer is je grootste vriend. Sommige radio dj´s harken ieder jaar een miljoen euries bij elkaar voor het maken van dagelijks vermaak en rennen tijdens de reclame naar hun fonkelnieuwe cabrio

    De beste legendes zijn dood?…Nee hoor, daarom zijn het ook legendes. Creativiteit lijkt veelal wel dood in mijn optiek…

  16. Don zei op:

    Het grote verschil met toen (de jaren 80) en nu is ook internet en de interactieve werking ervan. men verkijkt zich nogal eens over het feit wat internet kan, het is tenslotte “twee weg”communicatie en dat had je vroeger niet.

    Ik zal een voorbeeld geven: Als DB “terug” komt met de kreet “net als toen” en als je dan een 18 jarige daar commentaar op laat geven via internet(ik neem express een 18 jarige omdat die persoon onmogelijk kan weten hoe het oude DB klonk) dan is zo’n 18 jarig persoon in staat om zo’n station compleet de grond in te stampen. Kuddedieren als we zijn volgen we dit voorbeeld graag, en het “nieuwe” DB is reeds onbedoeld, begonnen zijn eigen graf te graven.

    Het werk van een ander is tegenwoordig zo simpel te bekritiseren, en hele hordes lezen het en gaan er in mee. Heb je dat éénmaal aan de gang dan is er geen houden meer aan.

    Ondanks alles wens ik de mensen achter DB toch succes met hun ongetwijfeld goed bedoelde innitiatief, ik maak wel de kanttekening dat we vaak genoeg gezien hebben waar dit soort legale activiteiten uiteindelijk stranden, dat lijkt alleen nog een kwestie van tijd…

    Mede daarom heeft mijn voorkeur ook de andere variant (ja zoals het vroeger ging ;-)

  17. fons Radio KONTINU a'dam zei op:

    het bloed kruipt waar t niet gaan kan.
    KONTINU amsterdam moet terug bel 0626066277

  18. DEP-Veen zei op:

    Ik zou dolgraag willen doen wat het huidige Decibel nu laat liggen, op het internet willen gooien. De oude vertrouwde Decibel laten klinken….. De new wave de lekkere dance classics de goeie nederlandstalige Nederpop etc. En dan alle jingle pakketten erbij…… Ik hoop dat er meer mensen achter zullen staan, achter de inititief die ik wil gaan doen…..

    Dé Veen

  19. Daryl Jones zei op:

    Natuurlijk is er voor de liefhebber van de echte classics soulmovement.nl , veel briljant materiaal, en ex medewerkers van 1 van de beste stations uit Amsterdam van vroeger : Counterpoint ;-)

  20. hans zei op:

    Laat eens een station met een Industrial/electro format opstaan in dit land.
    Kan ik ook eens genieten.
    Nu is alles een beetje van hetzelfde en dat vind ik jammer.

  21. Ron Noord zei op:

    Niet alles is zo’n zwart / wit als hierboven besproken. Soms kom er wel een leuke nieuwe website van een legendes on-line kijk maar eens naar de diverse zeezender sites en fm piraten sites
    Zelf ken ik het oude DB niet maar luister toch graag in de auto naar DB 97.6 klinkt stukker beter dan FreshFM

  22. harald zei op:

    Het oude Decibel was gewoon goed.
    Het allerbest was Counterpoint FM, de trendsetter
    van Amsterdam met hun fenomenale jinglepakket.
    Iedereen moet gewoon toegeven dat deze zender
    ongeevenaard is in alle opzichten. De professionaliteit droop er echt vanaf.
    Dank voor uw aandacht…

  23. Victor zei op:

    Het is inderdaad helemaal waar dat Counterpoint de allersnelste en beste station van de randstad was. Onbegrijpelijk dat een station met zo’n format die zijn tijd ver vooruit was en waar velen van ons dagelijks nog hopen op een blijvende comeback door dit regeltjesgeile land geen kans meer maakt. Nee laat alles maar hetzelfde uitzenden, of we daar beter van worden:-(

  24. Ruud de Jong Kontinu Amsterdam, dam zei op:

    Gewoon eenvoudig houden , en niet te groot willen zijn , dat is mijn idee , en niet met de meuten mee willen gaan.
    En fans heeft gelijk , het bloed kruipt waar het niet gaan kan , Kriebels!

Reageer ook