Een station onder de loep…
Radiopiraterij in Nederland. Het kwam echt van de grond toen een groepje mensen hun idee uitvoerden om vanaf een boot te gaan uitzenden. En waarom een bootje? Omdat een dergelijk boot dan net buiten de territoriale wateren (dus buiten de landsgrenzen) kon gaan liggen en daardoor onder geen enkel nationaal gezag, en daarmee dus ook buiten de wet viel. Maar toen bleek dat deze radiopiraten toch wel op een enorme populariteit konden rekenen en veel reclamegeld verdienden werd het gaatje in de wet snel gedicht door het ratificeren van het ‘verdrag van Straatsburg’ (beter bekend als de anti-piratenwet) dat iedere medewerking aan zo’n zeezender als illegaal bestempelde. De politiek had een effectief wapen gevonden om de piraten het zwijgen op te leggen.
Dat duurde tot de jaren 80, toen stak de radiopiraterij weer de kop op en bloeide als nooit tevoren. Commerciële radio was in Nederland nog steeds niet toegestaan en de monopolie van de publieke omroep werd overtuigend doorbroken door de vele illegale radio- én televisiestations. Nederland voerde aanvankelijk een soort semi-gedoogbeleid en piraten werden slechts mondjesmaat opgepakt. Maar het aantal piraten werd zo groot dat het oppakken van piraten volgens de toenmalige Radio Controle Dienst ‘dweilen met de kraan open’ was. Handige commerciële jongens zagen hun kans en een aantal stations gingen geheel naar Amerikaans voorbeeld formats hanteren, reclames uitzenden en medewerkers betalen. Toen steeds meer stations professionaliseerden en als echte bedrijven gerund werden en er (te?) veel geld in omging werden de maatregelen tegen de piraten opgevoerd en de acties harder . Bovendien had Nederland inmiddels lokale radio gelegaliseerd en de daarvoor gereserveerde frequenties moesten vrijgemaakt worden.
De actie Etherflits betekende uiteindelijk de omslag en de winst was, hoe voorspelbaar, weer voor de overheid. De piraten waren voor de tweede keer slachtoffer van het eigen succes, de drang naar commercie en de effectieve bescherming van de publieke omroep. Alleen een paar die-hards bleven doorgaan en verzonnen steeds weer nieuwe trucs om inbeslagname van de studio en boetes te ontlopen. Totdat ook die uiteindelijk effectief ‘opgeruimd’ werden.
Inmiddels is radiopiraterij (gelukkig?) weer echt alleen een idealistisch gedreven hobby en levert het helemaal niets op. De muziek en het uitzenden zelf zijn de drijfveer. De boete bij inbeslagname is € 1100,00 en de dwangsom die aan de eigenaar van het perceel waarvandaan uitgezonden wordt is € 4500,00. Reden voor veel piraten om de krachten te bundelen en samen te gaan werken. Het zijn natuurlijk pittige bedragen, maar een aantal piraten kunnen wel een stootje hebben. Er wordt in het oosten van het land niet zelden gebruik gemaakt van enorme vermogens (onder de Kilowatt doe je echt niet mee) en inkomsten worden gegenereerd uit bijdragen van de medewerkers en de bij de uitzendingen horende piratenfeesten. Deze stations hebben over het algemeen weinig boodschap aan andere stations en drukken elkaar en legale stations regelmatig van de band.
Ook in het westen komen inmiddels langzaam wat initiatieven van de grond. De insteek en filosofie van deze stations is toch wat anders. Daar waar in het oosten het nederlandstalige lied het belangrijkste ingredient van de muziek vormt, gaat het in het westen voornamelijk om oude import en dance. Ook technisch is er een verschil. In het westen wordt er druk gebruik gemaakt van straalverbindingen of volledig onbemande vanaf harddisk draaiende systemen. Een boete krijgen is uitdrukkelijk niet de bedoeling, dus mag er niemand aansprakelijk gesteld kunnen worden. Binnen die selecte groep is er één station dat zelfs een heel eigen format heeft: Amsterdam Classics. Iedereen die tijdens de befaamde piratenjaren naar de toonaangevende Amsterdamse piraten luisterde weet waar dat over gaat. Het is een station dat inmiddels al wat jaren bestaat en zijn zaakjes bijzonder goed voor elkaar heeft en daardoor in positieve zin opvalt. Tijd voor een special lijkt me, dus hou de boel hier in de gaten. Een hint? Ze doen iets met de 99.2…
januari 10th, 2008 at 15:28
Ah… iets met de letters DR misschien?
januari 10th, 2008 at 23:28
Het foenken van dé muziek vanaf een flat, elektriciteitsmast of ehhh kasteel is en blijft toch wel erg leuk…ik zelf hou het anno 2008 maar op dé muziek legaal zaterdagavond foenken: kijk wel halsreikend uit naar je artikel! Mike, heb je nog ergens mijn oude “Soulbox” jingletjes liggen? (zeker en vast dat je hier de berichten voorbij ziet komen…)
januari 11th, 2008 at 8:12
Benieuwd wat je gaat melden. Ook over de techniek
januari 11th, 2008 at 8:43
Maarten van seumeren :) ken jij mij nog ?
januari 11th, 2008 at 13:20
Hey geweldig, Mike Simbello! Maarten van Seumeren…zou die naam eigenlijk weer in moeten gaan zetten! haha
januari 11th, 2008 at 16:08
Het blijft natuurlijk fascinerend hoe de huidige piraten in de randstad te werk gaan met de mooiste constructies de origineelste hoge locaties en de nieuwste technieken.
We blijven het volgen.
Veel succes allemaal.
Een hoop illegale uitzend uren gewenst voor 2008 !!!!
Houd de radiopiraterij levend ;-)
http://www.atlantic101.nl/filmpjes/Eind%20December%202004%20Dance%20Radio.wmv
januari 11th, 2008 at 23:42
Als in Frank van Seumeren? Klopt dat? Greetz!
januari 12th, 2008 at 0:00
kom maar met dat verhaal!!!!!!!!
januari 12th, 2008 at 12:21
Ben je ze nou alweer kwijt Floris ;-)
Ik doe binnenkort een nieuwe update en dan komen ze er zeker op, met ook veel nieuw materiaal.
Mike
januari 26th, 2012 at 14:30
etherpiraten aan de macht *** theo en z’n vriendjes
haha stumpers toen ze in markelo waren had hij het trapje er af gehaald haha daar word het anders van :)
mei 6th, 2013 at 11:40
Yess piraten uit t wilde westen 1512 AM is ook helemaal super vaak in de avond en late nights www.radiogalaxy.nl
mei 6th, 2013 at 23:44
goeie muziek galaxy! zet m op!